Tävlingslydnadskurs....



Idag har Zhita och jag börjat KURS. Tävlingslydnadskurs för Jörgen och Andrea.

Fick många bra tips idag ,och mycket gör ju jag fel,som ni ser här på bilden ,vill jag gärna gå och titta ner på hunden ,det är inte lätt att ändra sig ,man ska sträcka upp sig ,och titta framåt ,vi får se om man kan lära gamla invanda vanor till att bli bättre ,något som Jörgen påpekade med ,är att man nästan aldrig ska säga NEJ,utan bara motivera rätt beteende ,inte heller lätt för mig ,som har sagt nej i 25 år till mina hundar ,men jag ska försöka att inte göra det så ofta.

Vi började med att alla fick visa linförighet eller fritt följ ,Zhita har bra kontakt vissa stunder ,men Jörgen påpekade att hon går för långt fram ,vilket blir svårt när man ska göra vänster om,och vänster om halt ,så alla fick mer eller mindre tips ,att gå sakta med sina hundar ,så dom lär sig att hålla rätt position ,allt är ju mycket lättare vid sakta marsh,och Zhita klarade det bra ,en annan sak som påpekades är ,att efter vi svängt ,och ska göra en höger om halt tex ,så går vi ett eller två steg ,man ska stanna i svängen ,på linjen alltså ,det ser både bäst ut ,och en hel del domare drar i betyget ,om man inte stannar på linjen,så det får vi också ändra på ,och jag tyckte det gick väldigt bra med Zhita att göra så ,hon är verkligen lättlärd min lilla tjej.....

Fin kontakt....... Sen fick vi köra ett moment vi har som vi tycker är dåligt ,jag valde ettans apportering ,där hunden bara ska hålla i apporten i ca 5 sekunder ,grejen med Zhita ,är ,att när hon tagit apport ,sticker hon ,och har hur kul som helst ,så jag tror apporteringen kommer bli ett av hennes starka moment ,när det är färdigt ,fick tips av Andrea ,att sätta henne framför mig ,och liksom rulla in apporten i munnen ,och berömma ,och säga loss,innan hon spottar ut den,så det ska vi träna på nu några dagar ,innan kursen är igen på onsdag.

Sen fikade vi ,och Andrea bjöd på bullar ...

Vi gjorde sen sittande i grupp ,gick ifrån Zhita ca 8-10 meter ,hon satt i en minut ,det gick bra .
Sen lade vi hundarna plats , vi la ner en efter en ,här påpekades också ,att vi har för långsamma lägganden på våra hundar ,vill man ha med sig så många poäng som möjligt ,så är det vissa domare som drar för segt läggande ,och som drar för segt uppsättande ,men som Jörgen sa ,det är upp till oss vad vi vill ,jag testade på Zhita ,att hjälpa henne att lägga sig pang i backen ,och det gick mycket bra ,att få hunden att snabbt sätta sig upp ,tar du bara ett steg bak fort ,och böjer bak kroppen ,så hänger hunden med dig ,visst ser det snyggt ut ,när en hund kastar sig ner i backen vid ett liggkommando ,det får man ju hålla med om ,så nu övar vi på det .......



Här är Lisa med sin golden Spice ,ser ni hur hon klappar med handen mot benet , i ställer för att säga NEJ ,mycket possitivare för hunden !!!!!!!!!



Susanne med sin BC Mollie,.....



Sofia med sin golden Nova....



Fia med sin shäfer Ixy.....



Johnny med sin golden Kalle.......



Här är Maj-Britts Puli(tror jag ) Trazzel....



Alexandra med ???? tror det är en Australian Sheperd i alla fall......



Jörgen  pratar med Maj-Britt....



Nova......


Jo ,så det har varit en lärorik förmiddag ,och jag tror vi kommer få många tips på vägen ,Zhitan och jag ,ser fram emot träningarna ,det är sammanlagt 8a gånger ,så nu är det 7 gånger kvar ,vi kör redan på onsdag igen ,sen blir det en veckas uppehåll ,för Jörgen tävlar LydnadsSM ,med sin BC Zhito,då håller vi alla tummarna för honom ,ska självklart ner och titta båda dagarna ,för lydnadsSM går ju i Blekinge( Karlskrona) så dit kör vi på 40 minuter ,ska bli skitkul ,och man kommer nog bli motiverad och inspirerad ,även jag inte skulle säga det ,så är det faktiskt ett MÅL ,att ta Zhita och mig till ett lydnadsSM i framtiden ,vi får se om sagan blir sann ,drömmar kan faktiskt slå in ,bara man vill träna och ha kul med sin hund ,så går det mesta........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0